mixünk!

Utózöngék

KONCERTAJÁNLDA

 

 

 

 

 

lemezmustra.jpg

 

 

 

 

 

Címkék

2000es évek (423) 2006 (29) 2007 (24) 2008 (33) 2009 (56) 2010 (69) 2010es évek (250) 2011 (91) 2012 (96) 2013 (110) 2014 (73) 60as évek (66) 70es évek (72) 80as évek (81) 90es évek (174) akusztikus (23) alternatív (75) alternative (68) alternative rock (40) ambient (73) amerikai (262) angol (160) black metal (20) blues (32) brit (42) doom (27) downtempo (48) dubstep (21) egyzene születésnap (61) electro (22) elektronika (253) elektronikus (44) experimental (143) filmzene (50) folk (73) francia (63) funk (20) garage rock (21) hardcore (20) hard rock (30) hiphop (44) house (60) idm (22) indie (92) indie rock (28) instrumentál (25) izlandi (35) jazz (73) kanadai (25) klasszikus (23) krautrock (24) legcikibb kedvenc (25) magyar (70) metal (40) metál (28) minimal (32) német (51) new wave (26) ninja tune (21) noise (21) orosz (22) pop (97) post-punk (26) poszt rock (29) pszichedélia (172) punk (55) rock (299) shoegaze (28) soul (27) soundtrack (35) stoner rock (20) svéd (33) techno (105) zongora (28) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Wolf Parade - Language City

2011.08.23. 09:00 - apróbetűsrész



Borzalmas éjszakája volt. Másfél órányi egyre idegesebb és kétségbeesettebb forgolódás után, megmásíthatatlan sorsába beletörődve végül felült a megviselt ágyban (tovább mélyítve azt a bosszantó gödröt, ami éppen az ilyen felülések miatt keletkezett az évek során, és ami kínzó derékbántalmainak okozójává lépett immár elő), megfogta a minden lefekvés előtt, így most is odakészített, bögrényi ivóvizet, majd villanyt nem is gyújtva átszlalomozott viseltes Rucanor papucsában a szoba legészakibb pontján elhelyezett, valóban kényelmes s általában gondolatébresztő fotelhez, és beleült.

Gondolkodnia kellett, ugyanis még mindig bosszantotta a melléknevek sanyarú sorsa. Hogyan lehetséges, tette fel a kérdés önnönmagának ugyan, de jól hallhatóan, hogy egy ilyen sokszínű szófaj, amely élettel tölt meg minden slendriánul megalkotott mondatot és magára hagyott, szárnyaszegett szószerkezetet, ilyen képtelen, megalázó megnevezést kénytelen megkérgesedett hátán hurcibálni?

A fűszer is csak egy kötelező adalék, dőlt előre a székben, mert tudta, hogy most fontos rész következik, egyedül nem állja meg a helyét, hiszen senki nem vágyik kedvtelésből egy mokkáskanál korianderre, senki nem fogja késő éjszaka, a kannabiszmámorban eltöltött este után hazaérve, korgó gyomra kínzásától hajtva sem orbitális bödönből falni a majorannát meg a kakukkfüvet, a büdösúristenit neki! Mégis – és e helyütt halkította le egyre hisztérikusabban csengő hangját, ezzel párhuzamosan pedig felemelte mutatóujját, hogy tudniillik nagyon helyesen! – ezek a nélkülözhetetlen hozzávalók értékükhöz, úgyszólván hasznosságukhoz méltó elnevezésben részesültek, nem tekint senki rájuk alulfizetett statisztaként. Ha megfűszerezünk valamit, akkor az meg van fűszerezve. Megfűszerezni - milyen szép és impozáns szó! De, rúgta föl a padlón felejtett bögre vizet, ki akar megmelléknevezni vagy melléknévvel ellátni egy mondatot? Esetleg csak megmellékezni valamit? Abszurd. Kizárt. Ilyen áron nem!

Duna-melléki borok. A hívott mellék foglalt. Ez most mellékes. Melléktermék.

Igen, harapott rá az előbbi kósza gondolatra, a filmbéli statiszták helyzete is hasonlóan elkeserítő. Statisztáknak hívják őket, pedig-pedig bizony-bizony ők visznek pezsgő életet az üresen kongó vászonra, nélkülük a főszereplők kénytelenek lennének állandóan unalmas szobajelenetekben, karosszékekben elmélkedni a fölösleges, közhelyes, senkit nem érdeklő problémáikról.

Pont, mint most én, döbbent rá. Fölösleges volna? Rendben, , kapott le találomra, egy egyébként Parti Nagy Lajos által jegyzett, átlagosan vaskos kötetet a polcról, lássuk akkor! Ami mellék, arra nincs szükség, elvagyunk nélküle is. Különben nem volna mellék, ugyebár. A nehéz, öreg tölgy íróasztalhoz rohant, és az első oldalon, ahol kinyílt a könyv (történetesen ez a harmincnegyedik volt), kedvenc, kéz alatt vett, de még így sem olcsó golyóstollával elkezdte szép akkurátusan áthúzni a mellékneveket:

Rétesalma fények, halzöld árnyékok moccannak, ha moccan valami egyáltalán. A légynél, darázsnál csak a szódásüveg cirpelése hangosabb, meg tán a pohár koppanása a viaszkosvásznon.”

Lám, tényleg nem kelletek, ugye?, egyre hevesebben vert a szíve, ahogy satírozta a büntetésre ítélt szavakat, immár nem kímélve a melléknévi igeneveket sem. Melléknévi igenév! ó, azanyádpicsáját, ez már tényleg mindennek a teteje – és a legalja is egyúttal, tette hozzá, miközben járt kezében a toll.

„Ezek persze egymást feltételező, mélyen összetartozó hangok, mintha hosszúra, halkra szövött kendő lebegne földközelben, álmos neszekből, időtlenségből.”

Aljas, szemét, hálátlan kurafik vagytok. Gyűlöllek titeket! A vékony, jobb sorsra érdemes lapok kilyuggattattak, a mélytengerkék tinta meg csak folyt, mit folyt? ömlött, zúdult a nyugalmat követelő, apró golyó alól, amely egyre kevésbé bírta az őrült iramot. Nem, állt meg hirtelen görcsbe ránduló keze, mit tettem? Parti Nagy nem ezt érdemli, mondta az üres szobának és a megtépázott könyvnek. Van itt más is. És azzal nekilátott.

Címkék: indie rock kanadai 2000es évek wolf parade indie rock language city






A bejegyzés trackback címe:

https://egyzene.blog.hu/api/trackback/id/tr333168649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tengereczki Pál · http://egyzene.blog.hu/ 2011.08.23. 14:03:05

ehhehe jó a szöveg! - egy kicsit Yossarian tábori kórházban végzett munkásságára emlékeztet engem :)
"A kórterem tiszti állományú betegeinek a kötelmei közé tartozott a
legénységi állomány leveleinek cenzúrázása; a legénységi állománynak
külön kórterem állt a rendelkezésére. Egyhangú munka volt, és Yossarian
teljesen letört, amikor rájött, hogy a legénységi állomány élete alig
érdekesebb, mint a tiszteké. Az első nap minden kíváncsiságát
lehervasztotta. Hogy megtörje valamivel az egyhangúságot, játékokat
eszelt ki. Halál a bővítményekre, hirdette ki egy napon, és a kezébe került
minden egyes levélből egy szálig ugrottak a jelzők és a határozók. Másnap
a névelőknek üzent hadat. A rákövetkező napon az alkotás magasabb
régióiba emelkedett, amikor is kihúzott mindent a levelekből, csak az egyet,
az o-t és az az-t hagyta meg. Úgy érezte, ezzel a sorok közötti feszültség
dinamikája hatalmasan megnőtt, s a levél csaknem minden esetben sokkal
egyetemesebb mondanivalót sugárzott. Hamarosan feketelistára került a
megszólítások és az aláírások némely tagja, ugyanakkor a szöveg érintetlen
maradt. Egy alkalommal az egyik levélből mindent kicenzúrázott, csak az
üdvözlést, „Drága Máriám” hagyta meg, s a legvégére ezt írta: „Tragikusan
vágyódom utánad. A. T. Tappman, tábori lelkész, Egyesült Államok
Hadserege.” A csapattest tábori lelkészének A. T. Tappman volt a neve.
Amikor már a levelekben minden lehetőséget kimerített, a borítékon
levő címeket és neveket kezdte ostromolni, utcákat, családi otthonokat
rombolt le, csuklójának egyetlen könnyed kis mozdulatával egész
metropolisokat semmisített meg, mintha Isten mindenhatóságát birtokolná."
forrás: papyboy.files.wordpress.com/2006/11/joseph-heller-a-22-es-csapdaja.pdf
süti beállítások módosítása