Talán nem túlzás azt állítani, hogy a huszadik század egyik legkülönlegesebb művésze Louis Thomas Hardin. Mindent megtett azért, hogy a hagyományos zenei formákat semmibe véve újat alkosson - ahogy ő mondta: "I'm not gonna die in 4/4 time".
A töménytelen stílusban (a legtöbbre nehéz bármit is ráaggatni, de a minimalista, avantgárd, modern klasszikus és kísérleti jelzők kerülnek elő általában) töménytelen hangszeren játszó (felteszem a sajátjain kívül mindennel elbánt, amin billentyűk voltak vagy ütni kellett) művészt még sokszor azok is rendkívüli elismerésben részesítették, akik zenéjét nem tudták befogadni; ebben közrejátszott az, hogy az előbb felsoroltakat mind vakon tette. Arról nem is beszélve, hogy bő húsz éven keresztül puszta elhatározásból New York utcáin élt vikingnek öltözve (egyébként így maradt rá a The Viking of 6th Avenue név is), mivel leginkább a hétköznapi zajok, legfőképp az utca inspirálta.
Óriási hatást gyakorolt sokak mellett Philip Glass-re és Steve Reich-re, de minél több lemezét hallgatom meg, annál inkább érezhetővé válik, hogy ennél jóval szélesebb kör őrzi zenéjének nyomait. Elég megnézni az általa feltalált hangszerek hangzásvilágát: az ő nevéhez fűződik többek között az oo, az oo-ya-tsu, vagy épp a trimba elkészítése - nem lepődnék meg, ha mondjuk Flying Lotus is őrizne otthon egyet valamelyikből (vagy legalábbis szeretne).
Érdemes megemlíteni még költészetét, ami már tényleg csak a ráadás egy olyan életműnél, amelyhez hasonlót sajnos túl ritkán lehet találni.
Moondog - Marimba Mondo
2012.02.28. 09:00 - gyurmapok
Címkék: amerikai minimal utcazene experimental 90es évek avant garde moondog
A bejegyzés trackback címe:
https://egyzene.blog.hu/api/trackback/id/tr124100961
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
leveletkaptamlájf · http://egyzene.blog.hu/ 2012.03.01. 22:21:33
Karácsony környékén sétálgattunk a Váci utcában és ezt hallgattuk 20 percig tátott szájjal:
www.youtube.com/watch?v=_dbKNheQBPo
Ez jutott eszembe erről :) - meg persze, hogy a vikinget valószínűleg még tovább hallgattuk volna :)
www.youtube.com/watch?v=_dbKNheQBPo
Ez jutott eszembe erről :) - meg persze, hogy a vikinget valószínűleg még tovább hallgattuk volna :)
petterisz 2013.06.06. 13:58:22
zseniális
petterisz 2013.06.06. 14:16:50
Van egy elméletem, hogy a zene rezonál a lélekkel, így képes olyan információ hordozására, közvetítésére, eljuttatására, amire a verbalizált, fogalmi megragadás által szűkített jelentés-spektrumú kommunikáció képtelen. Tehát a lélekkel rezonáló zene megnyitja a befogadót, és eljuttatja a nem verbalizálható (verseket most ne hozzuk ide) információt. És akkor kicsit had utaljak az ősi kínaiakra is, akik hittek abban, hogy sikeresen lehet gyógyítani azzal, hogy megfelelő zenével "újrahangolják" a kedves pacienst. Szóval az igazi léleknyitó zene visz magával valami információt is, ami nem sérül a fogalmi megragadás által -- egészen addig míg a befogadó se verbalizálja, ugyanis a tudat szubjektum és tudattárgyá hasítása nélkül az adott információról nem lehet töprengeni sem. Mindenesetre a csodálatos viszont az, hogy a zenével van egy olyan állapota az egésznek, mikor bár az információ csak "érezhető", de a maga teljességében jelen van. A fogalmi megragadáson túli terület egyik tipikus példája a metafizika. Nekem ez a zene vagy Glass meg Reich sok darabja metafizikai információt tartalmaz. Nem tudom megfogalmazni, valamit érzek csak, valami felsejlik a tudatomban, ami sajnos minden fogalmi megértés elől elmenekül, de ez a valami a létezés végső lényegéről állít valamit.
Utolsó kommentek