mixünk!

Utózöngék

KONCERTAJÁNLDA

 

 

 

 

 

lemezmustra.jpg

 

 

 

 

 

Címkék

2000es évek (423) 2006 (29) 2007 (24) 2008 (33) 2009 (56) 2010 (69) 2010es évek (250) 2011 (91) 2012 (96) 2013 (110) 2014 (73) 60as évek (66) 70es évek (72) 80as évek (81) 90es évek (174) akusztikus (23) alternatív (75) alternative (68) alternative rock (40) ambient (73) amerikai (262) angol (160) black metal (20) blues (32) brit (42) doom (27) downtempo (48) dubstep (21) egyzene születésnap (61) electro (22) elektronika (253) elektronikus (44) experimental (143) filmzene (50) folk (73) francia (63) funk (20) garage rock (21) hardcore (20) hard rock (30) hiphop (44) house (60) idm (22) indie (92) indie rock (28) instrumentál (25) izlandi (35) jazz (73) kanadai (25) klasszikus (23) krautrock (24) legcikibb kedvenc (25) magyar (70) metál (28) metal (40) minimal (32) német (51) new wave (26) ninja tune (21) noise (21) orosz (22) pop (97) post-punk (26) poszt rock (29) pszichedélia (172) punk (55) rock (299) shoegaze (28) soul (27) soundtrack (35) stoner rock (20) svéd (33) techno (105) zongora (28) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Trabant - Ragaszthatatlan szív

2011.02.25. 09:00 - Tengereczki Pál



A süketnéma dobos nyomasztó figurája többször is kísértett gyermekkori álmaiban. Ennyi maradt meg bennem elsőre az Eszkimó asszony fázik című, kultikussá vált alkotásból, melyről azt hittem (egy kicsit talán joggal), hogy az Elektromos eszkimó folytatása. És odavoltam az elektromos eszkimóért! Mindenkit megrázott, bárkivel is fogott kezet, és közben zavarában egyfolytában vigyorgott. Nem lehetett nem szeretni. Így érthető, hogy az Eszkimó asszonyra felfokozott izgalomban ültem be a moziba.
 
Nyolc-kilenc éves lehettem ekkor (a 80-as években történt mindez) és apám egy falusi moziban gépészkedett hétvégenként. A mozit az iskola tornatermében rendezték be; egyik oldalra felhúzva a hatalmas vászon, a másik oldalon meg a színpadon (mivel a tornaterem kultúrházként is funkcionált) egyetlen 16 milliméteres vetítőgép. Szinte minden hétvégemet ott töltöttem és láttam majd’ az összes filmet. Többek között olyan alkotásokba is sikerült belefutni mint a Copfos Csoda című szovjet táncfilm, vagy a Moszkva nem hisz a könnyeknek és a Szállnak a darvak című háborús eposzok. Mind szovjet, mind fekete-fehér és mind feliratos. Szerettük őket „nagyon.” S lám, volt, aki ezekre is eljött! Különös, de egy egészen kicsiny faluban is működött a mozi, és szerették az emberek, talán közösségi élményt is kovácsolt (apám még mozibált is rendezett nemegyszer) egészen addig, míg a kilencvenes évekkel hirtelen beköszöntött a videókorszak és mindennek vége lett. Ma meg már mindenki otthon töltögeti a filmeket, vagy másolt DVD-ken veszi meg az aktuális kasszasiker orosz moziban felvett majd a magyar szinkronra rákevert (nagy okosság ez!  Nem kell kamera, elég egy diktafon, mely funkcióra már egy B kategóriás mobiltelefon is képes) nézhetetlen minőségű kópiáját a szomszédjától. Persze akkoriban is voltak próbálkozások illegális tartalomszerzésre. Emlékszem egyszer a Colos, a falu vagánya, a Birodalom visszavág monumentális csillagrombolóit akarta megörökíteni magának, ezért elfényképezett egy komplett 36-os tekercset. Vakuval!!! Megnéztem volna az arcát, mikor megpillantotta az előhívott fotóit. Mert persze nem csak orosz muszáj és magyar művészfilmek mentek, hanem cseh, francia, olasz, angol és nemritkán amerikai alkotások is - mindenféle zsánerben és minőségben.
 
Legtöbbször a gép mellől néztem a filmet, a szünetekben meg figyeltem apámat, hogy hurkolja bele a következő tekercset a gépbe, biztos kézzel vezetve a szalagot a bizgentyűs hengerek és a hengeres bizgentyűk szövevényes labirintusán át az alsó, üres spullni irányába. Még most is, ahogy ezeket írom, az orromban érzem a celluloid markáns szagát, hallom a vetítőgép perregését és a tornaterem pudvásodó parkettájának a nyikorgását. És hogy miért voltak szünetek? Fura egy mozi volt ez, mert egyetlenegy vetítőgép szolgáltatta az előadást, ám a filmek általában három tekercsben érkeztek, így „egész estés” film alatt két szünet is volt, ami alatt a megyei moziüzemi vállalat tulajdonolta orsós magnóról szól a Beatles és a Rolling Stones (a szalag apámé). A nézőteret mindig az előadás előtt pakoltuk össze: első sorok hosszú tornatermi padokból (tudjátok a két-két bütyökkel a végükön), a következő sorok pedig hatosával összelécezet tonettszékekből álltak. Ezekből volt körülbelül 10 adag, szóval úgy nagyjából 60 ülés. Hátul, a bordásfalak mentén, a sarokban műbőr borítású, kihasadt hasú, kócbélését vad iramban hullajtó állt. Ha egy OLYAN fim jött, akkor nemcsak ezen, de még a bordásfalakon is gubbasztottak az emberek - apám precízen vezetett kimutatásaiból kiviláglik, hogy a King-Kong volt az, ami minden csúcsot megdöntött. 220 néző!
 
Szóval, itt váram izgatottan az elektromos eszkimó felbukkanását az Eszkimó asszony fázikban, de helyette egy süketnéma dobost kaptam. És ez akkor nagyon megviselt. De ez a dal (alant) már akkor is tetszett.
 
Így mikor legközelebb láttam a filmet, szűk tíz évvel később, újból nagy elvárásokkal ültem neki, persze már nem az eszkimómat, hanem ezt a dalt várva. És nem csalódtam.  
 

Címkék: balaton 1983 trabant 80as évek víg mihály xantus jános méhes marietta filmzenehét lukin gábor eszkimo asszony fázik






A bejegyzés trackback címe:

https://egyzene.blog.hu/api/trackback/id/tr352636830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

retinaturner 2011.02.25. 09:05:44

olvasva egészen elkezdett hiányozni apám, pontosabban egy apa.
hallgatva meg valami egészen más hiányzik.

firdaws 2011.02.25. 09:13:28

KEDVENCEM!!! (természetesen a Valuska mellett)

firdaws 2011.02.25. 09:46:10

A filmet akkortájt a " jó szűk tíz évvel később"-i időben láttam én is...

És igen, az a mozi, Bandi bácsi mozija, kényelmetlen és nyikorgó ülőalkalmatosságokkal a parkettázott falusi tornaéskultúrteremben...ó és a jegyszedő, Marika néni a megsemmisítő elemlámpájával (aki mellesleg egyben az iskola szúrós tekintetű takarító nénije)(és akinek apja az iskola közelében álló, tetején vörös csillaggal díszített beton szovjet emlékmű mögött simogatta a kínálkozó falusi lányokat)(nem is értettem)...Régi szép idők, mikor még mit sem tudtunk a prózai valóságról...bár 18 évesen én is azt kívántam, bárcsak lenne vkim, aki úgy szeret, mint MM-t a süket dobos/állatgondozó...

apróbetűsrész · http://egyzene.blog.hu/ 2011.02.25. 12:32:11

a Trabant az egyik ok, amiért sajnálom, hogy túlságosan kis lurkó voltam abban az időben

waddysno · http://geoszabo.blog.hu 2011.02.25. 13:20:17

@apróbetűsrész: hát ha akkor lettél volna eszmélő kamasz, akkor se sokat láthattál volna belőlük, mert nem igazán koncerteztek. :) de a januári Balaton/Marietta koncerten remélem ott voltál, ha már annakidején kihagytad :) amúgy itt van a Trabantról egy remek írás: www.artpool.hu/muzik/magtraba.html - érdemes böngészni az oldalt, sok jó dolog található még rajta

apróbetűsrész · http://egyzene.blog.hu/ 2011.02.25. 15:16:52

@waddysno: sajnos elbaltáztam, mert a késői eszmélés miatt nem maradt már belépő. a linket köszi :)

leveletkaptamlájf · http://egyzene.blog.hu/ 2011.02.27. 10:58:49

Nekem Méhes Marietta hangja az elviselhetetlen határát nagyon erősen súrolja - de ezzel a poszttal sikerült még azt is széppé tenned :)..

Tengereczki Pál · http://egyzene.blog.hu/ 2011.02.27. 17:41:02

@leveletkaptamlájf: Igen, pont ezen (is) gondolkodtam, hogy MM hangjának hamissága még azért az elviselhetőség határán innen van, sőt még bájosan hamisnak is mondható, viszont a Trabant és Méhes Mariatta szerintem jócskán felelőssé tehető az ezt követő és majd a mai napig tartó alternatív magyar zenekarok körében dívó borzasztóan (a határon legalábbis bőven túlnyúló) hamis női énekért lásd Tereskova és társai :)

firdaws 2011.02.28. 09:10:36

@leveletkaptamlájf: nem is a Marietta hangon a fókusz (másrészt pedig igencsak) HANEM a fíílingen, amit az URH, BALATON, TRABANT A.E. BIZOTTSÁG, KONTROLL CSOPORT, EURÓPA KIADÓ stb..szolgáltatott annak idején - az akkori életérzés, melyet a magyar alternatív underground - mégha megnemtűrtnek is nyilvánították őket, vagy sokszor saját lakáson készült felvétellel is de - megzenésítve átadott (egészen más dimenzió, mint az a mese, amelyben az órák hosszig haját bársonyosra fésülő majd babaszobai bájjal a tüllszoknyáshamupipőke Joanna Newsom éteri magasságokba repíti hallhatóját a MÜPA legelőkelőbb termében) (amíg az bárányfelhő, ezek a felsoroltak a föld, rosszabb esetben taposóakna)(...)

leveletkaptamlájf · http://egyzene.blog.hu/ 2011.02.28. 09:24:25

elhiszem, hogy az érzés a lényeg, és hogy ezt zenén keresztül akarták átadni, pláne szép dolog - ettől függetlenül nekem elviselhetetlenül hamis (ha már zenéről beszélünk - és mindnekinek más dimenzió az, ami a zenében számít :)..).

firdaws 2011.02.28. 09:37:28

@leveletkaptamlájf: persze, és azon körülmények közt így jött össze, de legalább ők mertek... nekem pl az a hamisság is egyfajta rebellió, egy fogás
süti beállítások módosítása