mixünk!

Utózöngék

KONCERTAJÁNLDA

 

 

 

 

 

lemezmustra.jpg

 

 

 

 

 

Címkék

2000es évek (423) 2006 (29) 2007 (24) 2008 (33) 2009 (56) 2010 (69) 2010es évek (250) 2011 (91) 2012 (96) 2013 (110) 2014 (73) 60as évek (66) 70es évek (72) 80as évek (81) 90es évek (174) akusztikus (23) alternatív (75) alternative (68) alternative rock (40) ambient (73) amerikai (262) angol (160) black metal (20) blues (32) brit (42) doom (27) downtempo (48) dubstep (21) egyzene születésnap (61) electro (22) elektronika (253) elektronikus (44) experimental (143) filmzene (50) folk (73) francia (63) funk (20) garage rock (21) hardcore (20) hard rock (30) hiphop (44) house (60) idm (22) indie (92) indie rock (28) instrumentál (25) izlandi (35) jazz (73) kanadai (25) klasszikus (23) krautrock (24) legcikibb kedvenc (25) magyar (70) metal (40) metál (28) minimal (32) német (51) new wave (26) ninja tune (21) noise (21) orosz (22) pop (97) post-punk (26) poszt rock (29) pszichedélia (172) punk (55) rock (299) shoegaze (28) soul (27) soundtrack (35) stoner rock (20) svéd (33) techno (105) zongora (28) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Nick Cave & The Bad Seeds - Fifteen Feets of Pure White Snow

2011.06.18. 09:00 - retinaturner



"Bátyja tépte föl a burkot erre az egészre, születésük reggelére; s az akkor még névtelen Euchrid – mintha egyetlen határozott gesztusával saját eljövendő életének inerciájához adott volna fordított példát – jól belekapaszkodott fivére sarkába, és a hívatlan vendéghez illő teljes díszben a napvilágra szuttyant.

A nap olvadt mennydörgésként pörgött a déli égen, egyre ütlegelte a kunyhó bádogtetejét és kátrányozott deszkaoldalát. Apu odabenn ült az asztalnál, körötte agyafúrt, csupa rugó acélszerkentyűi. Folyt róla a víz a dögforróságban, míg csapdáit olajozta. Hiába igyekezett elzárni fülét nejének részeg óbégatása elől, aki az öreg, kiégett Chevy hátsó ülésén elnyúlva zagyvált szüntelen. A szemétdomb ékessége volt ez a kocsi, téglákon nyugodott a kalyiba mögött, mint egy jókora páncél, amit undorodva vedlett le magáról valami túlméretezett csúszómászó.
Benne tiltakozott a vajúdó rángásban rikoltozó, részeges hitves a hasában duzzadó és rugdalózó csoda ellen, meg-megszopva saját főzetű Fehér Jézusát, hogy csak úgy rázkódott állásán a Chevy, és a nő nyüszített és visított, és visított, és azt nyüszítette: – Aa! Puú! Aa-puuú! –, míg azt nem hallotta, hogy nyílik a kunyhóajtó, aztán csukódik, annak utána pedig elbúcsúzott a reggeltől, s eltávozott az eszméletlenségbe.
– Úgy beszívott, hogy tolni se bírt – mondogatta később Euchridnak Apu.
Még ájultában is csak szorította, szorongatta a pálinkásüvegét; Apu kitépte felesége mocskos mancsából az üveget, és vigyázatosan széttörte a kocsi rozsdás hátsó uszonyán.
Bábának fogadta intuícióját, szikének vett egy nagy üvegcserepet, kiterítette a magatehetetlen szülő asszonyt, és krumplihéjpálinkával lötybölte intim részeit. És miközben egy sorozat káromkodás zúdult ki a száján, és a nyár összes rovarja ott zümmögött, és a nap pörgött az égen, és sehol nem látszott egy felhő, pokoli sivítással, latyaközönben két nyáladzó batyu bukott elő.
– Jézusom! Kettő! – kiáltotta Apu, de az egyik nemsokára meghalt.

Benn a vityillóban két, újságpapírral kibélelt gyümölcsösrekesz feküdt egymás mellett az asztalon. Apu már összeszedte és falra akasztotta a csapdákat.
Két rekesz, mindkettőben egy-egy csecsemő. Apu rájuk sandított.
Egy kukk se jött ki a szájukon, mindketten csöndben feküdtek hanyatt, anyaszült meztelenül, a szemük tágra nyílt, mindenfele elkóborolt. Apu elővette nadrágzsebéből az agyonrágcsált ceruzacsonkot, hunyorítva a kisdedek felé hajolt, s az elsőszülött bölcsőjének láb felőli végére fölírta, hogy #1, aztán, megnyalintva szája szélét, Euchrid rekeszére azt, hogy #2. Majd hátralépett, és az egyikről a másikra bámult, és a másikról az egyikre, oda-vissza, megfontoltan.
Fura mandulaszemük volt, szemhéjuk enyhén duzzadt, és szinte pillátlan; rámenős, mohó, sosem nyugvó; egy pillanatra sem nyugodtak, inkább libegtek ezek a fura, fecsegő szemek, libegtek és vacogtak szemöldöktelen gödrükben.
A kis Euchrid kuccant egyet, élesen és kurtán, pici, rózsás nyelve fölcsapott a felső ajkára, majd visszapöndörödött a szájába. Mintha jelre várt volna, és Euchrid félénk köhintésében ismert volna rá, a bátor kis elsőszülött lehunyta szemét, álomba hullott, melyből soha többé nem ébredt föl.

*

– Ég veled, testvér – mondtam magamban, mikor elhúzott, és egy egész percen át azt hittem, már én is kifújok, olyan kurvájul hideg volt a halála.
Aztán a csöndes éjben felém úszott a reszelős balhézás, őszukasága, az één jó anyám, Anyu rikoltotta ki torokkaristoló átkait a trágárság seggelukán át, miközben a Chevy oldalát verte öklével, és azt üvöltözte: – Ho-ol a pijám!
– Ha-oo-ooal a peee-jáám!
Apu két hevenyészett hámmal szorította le bokámat és mellemet, így kényszerített vízszintes testhelyzetbe a ládámban – a kiságyamban –, de mivel olthatatlan vágy emésztett, hogy bátyám szándékát kifürkésszem most, amikor oly önfejűen fejest ugrott az örökkévalóságba, megkíséreltem fölemelni a fejemet, remélve, hátha megpillanthatom darunézetből egy szemvillanásig. Miután se szó, se beszéd kivonszoltattam az Életbe, fölös nehezékként kidobattam a magzati lét szeszes szutykaiból – jaj, az a meghittség, amelyben lebegvén lebegtünk! –, s most itt rekedtem a születés traumájától szédelegve, a végső Talányról alkotott felfogásom – képzelhetitek – szégyenletesen hézagos értesüléseken alapult. Már úgy értem, honnét is tudhattam volna, milyen rohadtul halálszerű a Halál?
Mindenesetre, akármennyit kapálóztam és nyújtóztam, a két hám semennyit sem engedett – nemnem, nem engedett egy icipicit se, és a végén fölhagytam minden reménnyel. Megfáradva és fölcsigázva csak feküdtem, és törtem a fejem, de még hogy!, gondolkoztam az één szentté lett bátyámról a gyümölcsösrekeszben, ott mellettem, és azon rágódtam, hogy a pokolba fog a mennybe kerülni, ha csak feleannyit kell kínlódnia, mint nekem, hogy kicsússzon a kötelékéből.
Ám addigra már sikerült egyik pici karocskámat kiszabadítanom abban az első, roppant, hiábavaló és végső soron jövőt idéző küzdelemben, és pondrónyi bütykömmel átkopogtam neki egy üzenetet – rejtjeles kipek, kopok és szünök ama rendszerét használva, melyet bátyámmal eszeltünk ki az anyaméh rezgő dorombolásában.
Ne-feledkezz-meg-testvéredről-válaszolj.
De az één bátyám nem válaszolt. Másodszor is átkopogtam neki, a végéhez hozzátettem, hogy Léccives, de megint nem felelt. Léccives. De één nem inogtam meg, megmondtam neki, milyen az Élet, és érdeklődtem, kifejlődött-e máris valamilyen különleges képessége a Halálban. Jelzéseim türelmetlenné váltak, széttöredeztek. A hasztalan koppanások üresen és magányosan tétováztak rekeszem fölött.
Az-élet-rossz-ez-pokol-tudsz-repülni-seg-pokol-segíts.

Végül visszanyertem önuralmamat, és nyúzott ököllel, zokogva kikopogtam az utolsó üzenetet rekeszem belső falán."

(Nick Cave: És meglátá a szamár az Úrnak angyalát, részlet)

Címkék: 2001 nick cave






A bejegyzés trackback címe:

https://egyzene.blog.hu/api/trackback/id/tr892994436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

leveletkaptamlájf · http://egyzene.blog.hu/ 2011.06.18. 22:27:36

Nemrég vettem meg, és pont most akarom elkezdeni a Bunny Munro halálát :)

retinaturner 2011.06.19. 09:03:48

egy olvasónapló-szerű bejegyzéssel akár be is számolhatsz róla!

leveletkaptamlájf · http://egyzene.blog.hu/ 2011.06.20. 13:08:31

@retinaturner: elkezdtem. nagyon jó - de leírhatatlan, így az olvasónaplózás bukott :)
süti beállítások módosítása