mixünk!

Utózöngék

KONCERTAJÁNLDA

 

 

 

 

 

lemezmustra.jpg

 

 

 

 

 

Címkék

2000es évek (423) 2006 (29) 2007 (24) 2008 (33) 2009 (56) 2010 (69) 2010es évek (250) 2011 (91) 2012 (96) 2013 (110) 2014 (73) 60as évek (66) 70es évek (72) 80as évek (81) 90es évek (174) akusztikus (23) alternatív (75) alternative (68) alternative rock (40) ambient (73) amerikai (262) angol (160) black metal (20) blues (32) brit (42) doom (27) downtempo (48) dubstep (21) egyzene születésnap (61) electro (22) elektronika (253) elektronikus (44) experimental (143) filmzene (50) folk (73) francia (63) funk (20) garage rock (21) hardcore (20) hard rock (30) hiphop (44) house (60) idm (22) indie (92) indie rock (28) instrumentál (25) izlandi (35) jazz (73) kanadai (25) klasszikus (23) krautrock (24) legcikibb kedvenc (25) magyar (70) metal (40) metál (28) minimal (32) német (51) new wave (26) ninja tune (21) noise (21) orosz (22) pop (97) post-punk (26) poszt rock (29) pszichedélia (172) punk (55) rock (299) shoegaze (28) soul (27) soundtrack (35) stoner rock (20) svéd (33) techno (105) zongora (28) Címkefelhő

Utolsó kommentek

The Black Dog - Delay 9

2010.12.21. 09:00 - gyurmapok



Eredetileg úgy terveztem, hogy itt is kiélem a chart-mániám, de végül lemondtam erről. Ugyanakkor mégsem mehetek el szó nélkül az év legjobb történései mellett, legalábbis a legeket mindenképp muszáj megemlíteni. Idén óriási szerencsém van, hiszen a The Black Dog duplázott: az év legjobb albuma és száma díjat is bezsebelte.
Nem tudom, hogy nektek mennyire ismerős az a helyzet, amikor képtelenek vagytok kihagyni valamennyi olyan megjelenést, amely:
- olyan előadó(k) által készült, aki(ke)t ismersz és legalább kicsit is pozitív a viszonyotok
- olyan kiadónál jön ki, amelyben megbízol
- olyan lemezekhez és előadókhoz hasonlítják, ami bizakodásra ad okot
- olyan személy / magazin / oldal ajánlja, ami bizakodásra ad okot
.. és így tovább.
Nálam ez a folyamat úgy néz ki, hogy az év első felében szorgosan figyelem a történéseket, aztán nyáron összesen fél tucat friss albumot nem hallgatok meg, az év végi hajrában pedig a hajam tépném, amiért nincs időm elég zenét hallgatni. Remélhetőleg ebből éveken belül ki fogok gyógyulni, hiszen szó sincs arról, hogy 2010-ben még naponta jönnének ki a kihagyhatatlanabbnál kihagyhatatlanabb megjelenések. Ráadásul ma már annyi minden jut el könnyedén az emberhez, hogy ritkán van lehetőség arra, hogy igazán megismerjük kedvenceink alkotásait. De ez a tudat önmagában kevés, legalábbis egyelőre gyengének érzem magam a változtatáshoz, akármilyen büszkeséggel is tölt már el csupán a gondolat, hogy meg kell szenvednem egy-egy lp beszerzéséért.
Pedig a tengernyi hallgatnivaló között akad pár olyan különleges darab, amelyeket hallgatva nem hogy listákra nincs szükség, de semmi másra az égvilágon. Számomra ezek közül is a The Black Dog legújabb munkája ért el olyan mélységekbe, ahova még a zenének is csak ritkán sikerül. Mikor olvastam, hogy Brian Eno legendás Music for airports című klasszikusát értelmezik újra, igazodva a változásokhoz, igencsak kíváncsivá tettek. Még soha nem repültem, aminek fényében különösen meglepő a találkozásunk eredménye, hiszen fogalmam sem volt milyen egy repülőtér (odáig már eljutottam, hogy a tévének nem hiszek). De talán épp ez az oka is. Hiszen gyerekként azért imádtam annyira a Jurassic Parkot, mert másfél óráig léteztek dinók, és addig izgalmasabb volt az életem, mint valaha. Ahogy Jack Kerouac könyveinek köszönhetően is egy olyan világba csöppenek, amelyhez sok közöm nem volt - és nem is lesz -, de mégis maximálisan átjön. Ugyanez a helyzet ezzel az albummal. De természetesen ahogy az 50-es évek Amerikája sem mindenkinek olyan volt, mint a beat generáció számára, így valószínűleg az élet a reptereken sem egyenlő azzal a sötétséggel, elhagyatottsággal és magánnyal, amit a Music for real airports közvetít. A The Black Dog félretette a technót és az ambient határait feszegette: számtalan hangminta a repterekről, néha már-már modern klasszikusba átváltó melankolikus hangszerkíséret és kísérletezés az elektronikával.
Aki kedvet kapott hozzá, az talán jobban teszi, ha egyelőre nem hallgatja meg a Delay 9 című lélekfacsarást, mivel az album annyira szépen mesél, hogy kár lenne elrontani az élményt (épp e folyamatosság miatt nincs szabályos eleje és vége). Ha minden bánatom és fájdalmam összegyűjteném 2010-ből és átkonvertálnám hangokba, minden bizonnyal ez lenne a végeredménye. Bár rögtön írnám, hogy valószínűleg éppen ezért jelent olyan sokat ez a szám, de ezzel a lendülettel be is ugrik rögtön a Nick Hornby által megfogalmazott gondolat: Azért hallgattam zenét, mert szenvedtem? Vagy azért szenvedtem, mert zenét hallgattam?

Címkék: ambient elektronika 2010 experimental the black dog






A bejegyzés trackback címe:

https://egyzene.blog.hu/api/trackback/id/tr302528210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása