mixünk!

Utózöngék

KONCERTAJÁNLDA

 

 

 

 

 

lemezmustra.jpg

 

 

 

 

 

Címkék

2000es évek (423) 2006 (29) 2007 (24) 2008 (33) 2009 (56) 2010 (69) 2010es évek (250) 2011 (91) 2012 (96) 2013 (110) 2014 (73) 60as évek (66) 70es évek (72) 80as évek (81) 90es évek (174) akusztikus (23) alternatív (75) alternative (68) alternative rock (40) ambient (73) amerikai (262) angol (160) black metal (20) blues (32) brit (42) doom (27) downtempo (48) dubstep (21) egyzene születésnap (61) electro (22) elektronika (253) elektronikus (44) experimental (143) filmzene (50) folk (73) francia (63) funk (20) garage rock (21) hardcore (20) hard rock (30) hiphop (44) house (60) idm (22) indie (92) indie rock (28) instrumentál (25) izlandi (35) jazz (73) kanadai (25) klasszikus (23) krautrock (24) legcikibb kedvenc (25) magyar (70) metal (40) metál (28) minimal (32) német (51) new wave (26) ninja tune (21) noise (21) orosz (22) pop (97) post-punk (26) poszt rock (29) pszichedélia (172) punk (55) rock (299) shoegaze (28) soul (27) soundtrack (35) stoner rock (20) svéd (33) techno (105) zongora (28) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Ray Noble Orchestra with Al Bowlly - Midnight, the Stars and You

2010.12.12. 09:00 - apróbetűsrész



Azért remélem, nem én vagyok az egyetlen, akinek a hófödte tájat szemlélgetve néha eszébe ötlik Jack Torrance, a Messzelátó vagy Panoráma Hotel (mikor épp hogy fordítják), illetve az, hogy KELLÖGEM, ŐSERÉV vagy SOKLIYG (mikor épp hogy fordítják). Tinédzserkoromban nagy Stephen King-rajongó voltam, a Cujótól az Állattemetőn és a Borzalmak városán át, A rémkoppantókig meg a Tortúráig és a Halálos árnyékig mindent elolvastam, jókat, rosszakat egyaránt.

A Ragyogás volt az egyetlen, amit a már horrorra edződött pubertásagyam sem tudott elsőre befogadni, és valahol az ötvenedik oldal körül letettem, mert annyira nyomasztott. Pedig ekkorra már rég megnéztem a filmet is (így nyilván nem is tudtam mást képzelni Jack Torrance karakteréhez, mint Jack Nicholsont), de a könyvet olvasva ért bőven meglepetés, azt nem tagadom. Ez egyébként valószínűleg nem véletlen, mint ahogy az sem véletlen, hogy bár a rendezőzseni Stanley Kubrick szenzációs filmet készített, sem a Ragyogás-rajongók, sem pedig maga Stephen King nem volt igazán elégedett a végeredménnyel, mert amellett, hogy - magától értetődő módon - sok részletet kihagyott, elnagyolt az írott verzióból, összességében nem adta vissza a könyv hangulatát. (Később King egy tévés minisorozatban szinte betűhűen adaptálta a művet.) Így hát én, aki fordított pályát írtam le, és az egyébként szintén nem túl lélekmelengető filmet néztem meg először, meglepődtem, hogy a könyvben mennyi minden van még, amiről a kopottra nézett és tekert BASF-videókazettánk nem is tett említést.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De ha nem úgy tekintünk a filmre, mint Stephen King valószínűleg legjobb könyvének "félreadaptálására", akkor fogjuk tudni értékelni - úgy is mondhatnánk, hogy a regény árnyékából kibújva, önmagában tökéletesen megállja a helyét. Az amerikai kultrendezőnek egyébként szokása volt regényeket vászonra vinni (ez csaknem az összes filmjére igaz), és szokása volt erősen eltérni a megírt történettől (pláne igaz), nincs tehát min meglepődni a Ragyogás esetében. Klasszikusok egész sora fűződik a nevéhez - csak néhány példa: Lolita, 2001: Űrodüsszeia, Mechanikus narancs. És ami igazán különleges benne, hogy a legkülönfélébb műfajokban tudott maradandót alkotni, így a sci-fitől a kosztümös és háborús filmeken át a horrorig mindent találunk az életművében. És gyakorlatilag mindegyik kötelezően megnézendő darab.

Így a Ragyogás is. Maga a történet, a helyszínek és a színészek is kiválóak - elsősorban persze a főszereplő.  Valahol azt olvastam, hogy Jack Nicholson azért tudott tündökölni a szerepében, mert Kubrick egy kicsit sem szabályozta be őt, engedte kibontakozni, és így megmutathatta, mire képes. Kubrick a zeneválasztás során - csakúgy, mint szinte az összes filmje esetében - már meglévő anyagból merített, így került be a 30-as, 40-es évek népszerű dzsesszénekesének, -gitárosának ez a nótája is a Ragyogás egyik igen emblematikus jelenete alá-fölé. (Al Bowlly hangja egyébként más filmekben is feltűnik, például az Amélie csodálatos életében is énekel. Emellett sajnos nem árt még róla tudni, hogy ünnepelt sztárként, sikereinek csúcsán, egészen tragikus módon, a Luftwaffe londoni bombázása során halt meg.)

Az alant hallható kellemes, de mégis titokzatos, sejtelmes muzsika nekem régóta közel áll a szívemhez; a múlt heti poszt után most is azt tudom javasolni, hogy a dal meghallgatása előtt, után vagy helyett nézzétek meg a filmet, hogy lássátok/halljátok, miként működik ez a zene egészen más kontextusba helyezve. 

(szerk. kár, hogy a poszt megjelenésének idejére a hófödte tájat annullálta az eső:)

 

Címkék: jazz filmzene soundtrack tél angol stephen king hideg ragyogás stanley kubrick dél afrikai 30as évek ray noble orchestra with al bowlly midnight the stars and you






A bejegyzés trackback címe:

https://egyzene.blog.hu/api/trackback/id/tr992509916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tengereczki Pál · http://egyzene.blog.hu/ 2010.12.12. 19:35:30

nekem még a régi Walt Disney karácsonyi rajzfilmek is előkecmeregtek emlékezetemből szám hallatán

amúgy Ragyogásügyben sajna a kellögem és társai elég bénák az eredeti redrum-hoz képet - fordításban az olvaók szerintem egyből vágják, hogy visszafelé kell olvasni, az angol olvasók azonban valószínűleg sokáig megelégedtek a vörös rummal :)

Tengereczki Pál · http://egyzene.blog.hu/ 2010.12.12. 19:47:58

Ja Kubrick meg a Clockwork Orange-nál annyira félértelmezte a könyvet, hogy az író, Anthony Burgess (egy nálunk sajnos teljességgel mellőzött zseni) (most kezdték el kiadni életművét horroráron) be is perelte, mivel a vége tökéletesen az ellenkezője annak, ami a könyvben áll (megjavul e Alex, nem javul e meg Alex) (lehet tippelni melyik a könyv és melyik a film :))

apróbetűsrész · http://egyzene.blog.hu/ 2010.12.13. 10:14:54

@Tengereczki Pál: hehe, jogos. azt hiszem, még az őserév volt a legjobb próbálkozás:) azt nem is tudtam, hogy a narancsos dolog így elfajult :)

gyurmapok 2010.12.14. 02:16:21

@Tengereczki Pál: ez a Clockwork Orange-dolog engem is meglepett, mikor a film után később olvastam a könyvet, hogy az előbbinek hamarabb vége lett :) mondjuk úgy tudom Kubrick nem is olvasta azelőtt az utolsó fejezetet, hogy megfilmesítette volna, mivel néhány kiadás amerikában anélkül jelent meg. Bár gondolom ez kifogásnak elég gyenge :D
(a "nálunk sajnos teljességgel mellőzött zseni"-vel pedig maximális egyetértés, általában a elsők között ajánlom mindenkinek, ha engem kérdez könyvek terén.. bár nem pont ezt a művét :))

gyurmapok 2010.12.14. 02:22:17

ami pedig stephen kinget illeti, én nyáron olvastam el az első könyvet tőle (Tortúra), ami bár határozottan tetszett, most már kevésbé állt közel hozzám, hiába éreztem az első oldaltól az utolsóig, hogy egy jó pár évvel előbb rátalálva nem bírtam volna leállni King műveivel.. Azért a Ragyogást mindenképpen be fogom pótolni (illetve az Az-t, mivel a filmek közül talán azt szerettem a legjobban kiskoromban)

Tengereczki Pál · http://egyzene.blog.hu/ 2010.12.14. 20:52:47

@gyurmapok: mért ne a gépnarancs? ha az ember megszokja nyelvezetét remek olvasmányélmény lesz, aztán majd mehetünk molokót pittyelni a tejmegmégbe, ahol horrorshow zene szól, meg kergethetünk ptyícákat is, csak ne legyen túl sztáraja, és persze másnap nagyon fog fájni a galavónk :)

gyurmapok 2010.12.14. 21:13:47

@Tengereczki Pál: jogos, kicsi drúg :D
igazából akinek burgesst ajánlom, arról már alapból feltételezem, hogy nem fogja elijeszteni a nyelvezete :) bár a földi hatalmak a kedvencem tőle (mondjuk még csak párat olvastam), de nem biztos, hogy a köszönöm lesz az első szava annak, akinek a kezébe nyomom a majdnem 1000 oldalas darabot :D

Tengereczki Pál · http://egyzene.blog.hu/ 2010.12.14. 21:44:11

@gyurmapok: állítólag a Cartphilius kiadja a Zongorajátékosokat is (piano players) na azon én betegre röhögtem magam. A legutolsó mozizongoristáról szól (meg persze sok egyéb másról is) azt is feltétlen vedd majd a kezedbe :) horrorsó

gyurmapok 2010.12.14. 22:25:07

@Tengereczki Pál: na ez tényleg jól hangzik, de tőle mindent el akarok majd olvasni egyébként is :)

gyurmapok 2010.12.14. 22:49:06

@Tengereczki Pál: köszi, várólistára is raktam (szó szerint :) moly.hu/tagok/gyurmapok/varolista), sajnos az ebookokkal még nem tudtam kibékülni, bár inkább csak az a baj, hogy anélkül is túl sokat ülök gép előtt :)
mondanám, hogy ajánlj még pár könyvet, de már így is annyi mindent el akarok olvasni (azonnal persze), hogy órákig mérlegelek a könyvárban is, mire kiválasztom a következő 6-8 áldozatot :)

Tengereczki Pál · http://egyzene.blog.hu/ 2010.12.14. 23:04:23

Hát az ebookok nekem is fájdítják a szememt. A linket csak azért másoltam ide, hogy bele lehessen olvasni, amolyan kedvcsinálónak :) pl villamoson stb.-n még mindig a könyv a legtutibb (bár már vannak ugye a zsebbevaló ebook olvasók)
süti beállítások módosítása