mixünk!

Utózöngék

KONCERTAJÁNLDA

 

 

 

 

 

lemezmustra.jpg

 

 

 

 

 

Címkék

2000es évek (423) 2006 (29) 2007 (24) 2008 (33) 2009 (56) 2010 (69) 2010es évek (250) 2011 (91) 2012 (96) 2013 (110) 2014 (73) 60as évek (66) 70es évek (72) 80as évek (81) 90es évek (174) akusztikus (23) alternatív (75) alternative (68) alternative rock (40) ambient (73) amerikai (262) angol (160) black metal (20) blues (32) brit (42) doom (27) downtempo (48) dubstep (21) egyzene születésnap (61) electro (22) elektronika (253) elektronikus (44) experimental (143) filmzene (50) folk (73) francia (63) funk (20) garage rock (21) hardcore (20) hard rock (30) hiphop (44) house (60) idm (22) indie (92) indie rock (28) instrumentál (25) izlandi (35) jazz (73) kanadai (25) klasszikus (23) krautrock (24) legcikibb kedvenc (25) magyar (70) metál (28) metal (40) minimal (32) német (51) new wave (26) ninja tune (21) noise (21) orosz (22) pop (97) post-punk (26) poszt rock (29) pszichedélia (172) punk (55) rock (299) shoegaze (28) soul (27) soundtrack (35) stoner rock (20) svéd (33) techno (105) zongora (28) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Ray Manzarek - The Golden Scarab

2010.09.03. 09:00 - Tengereczki Pál



Uncsi, nem uncsi, én akkor is a 70-es évekből abszolválom a mai napot.

Jim Morrison halála után a Doors maradéka (Ray Manzarek billentyűs, Robbie Krieger gitáros és John Densmore dobos) kiadott még kettő, méltatlanul mellőzött lemezt. Az Other Voices és a Full Circle olyannyira nem került bele a kánonba, hogy egy mezei Doors-rajongó még csak nem is hallott róluk, az Internet előtti korban pedig meghallgatni sem tudta őket. Az USÁban egyiket sem adták ki újra (sem bakeliten, sem CD-n) és Európában is csak egyetlen, igénytelen külsejű CD jelent meg, tartalmazva mindkét lemezt.

Arra a kérdésre, hogy ezek a remek lemezek miért nem nyerték el a közönség tetszését, egyetlen válasz adható: Jim Morrison karakteres hangja és delejes egyénisége hiányzott. Borzasztóan hiányzott, és valószínűleg nem csak a rajongóknak.

A váratlan, ám nem meglepő párizsi halál sokk-ként éri a Doors tagjait, hiszen Jim ugyan már kilépett a bandából, de a készülő lemezt (a későbbi, beszédes című, Other Voices) az ő hangjára és karakterére írták. Arra számítottak, megunja majd a nyugalmat és visszatér, ha másért nem, akkor csupán a lemez felvételére.

Egészen kísérteties és már-már fájdalmas, ahogy az Other Voices minden hangja és ritmusa Morrison után sóvárog. Rövid ideig rebesgetik ugyan, hogy Iggy Pop lesz az énekes (képzeljük csak el, milyen lett volna - egy gondolatkísérletet mindenképpen megér), de aztán mégsem, így bandán belül oldják meg a dolgokat. Ray Manzarek nem túl karakteres hangja és szemüveges visszafogottsága (bár ez csak a látszat volt, egy kis vadulásért neki sem kell a szomszédba mennie, de Jimhez képes egészen konszolidált figura) azonban valahogy idegenül mozog, az amúgy erősen doors-os zenei szövetben. Ha Morrison hozzátehette volna a magáét, akkor az Other Voices lehetett volna a egyik legerősebb lemezük. (Természetesen csakis a zseniális L.A. Woman után.)

Nem meglepő, hogy a számok szövegeiben is erőteljes változás áll be, Morrison ködös, többrétegű, olykor csupa blöff líráját felváltja Manzarek másféle, túlságosan is egyértelmű szimbólumokkal operáló szövege. Bár az Other Voices-on még mímelni próbálja Morrisont, a következőn, a Full Circle-n már a lírai koordinátarendszer totálisan átellenes felén fogalmazza dalszövegeit (legjobb példa erre a Mosquito szövege: No me moleste mosquito, let me eat my burrito, why don't you go home.) (Ez nem kiragadott részlet volt, hanem a komplett szöveg.) Maga a zene is halványlila poszthippi árnylatot vesz fel, erőteljes jazzes beütéssel, és ettől, hogy (képzavarral élve) fülünk már nem sikolt Jim Morrison hangja után, jobban is élvezhető, mint az előző lemez.

A Full Circle minden erénye ellenére sem hozza vissza a bandát, így a Doors feloszlik, a tagok szétszélednek, és azt követően még csak megközelíteni sem tudják előző sikereiket. Pedig ha valaki, akkor Manzarek vihette volna valamire. Javarészt ő volt a felelős a Doors sajátos hangzásáért, egyáltalán nem tehetségtelen ember, csak Jim Morrison és a Doors hatalmasra nőtt árnyékából a mai napig nem tudott kitalálni a napfényre.

Saját nevén kiadott még két tényleg remek, ám visszhangtalan szólóalbumot, feljátszotta a Carmina Buranat, összerántotta a tagokat mégegyszer az American Prayer erejéig, aztán a 70-es évek végén megalakította a szupergrupnak titulált Nite City-t. Velük készített egy felemás és egy vállalhatatlan lemezt, és lehet, hogy ezutóbbi adta meg a lökést a süllyesztőbe, mert attól kezdve, egészen a Doors 2002-es (perektől terhes) újjáalakulásásig, a sessionzenészek savanyú kenyerét ette.

Az alant meghallgatható (nem tétova) tevepatakopogás (első szólólemezének címadó szerzeménye), az ókori Egyiptomba kalauzol el bennünket, ahol talán maga Ehnaton avat be minket a Napisten misztériumába.

 

 

 

Címkék: ray manzarek 1974 doors 70es évek poszthippi golden scarab






A bejegyzés trackback címe:

https://egyzene.blog.hu/api/trackback/id/tr92256029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

leveletkaptamlájf · http://egyzene.blog.hu/ 2010.09.03. 09:32:28

tényleg tehetséges szövegíró :D
"Scarab roll your dung ball" - bár érezni, hogy van mély filozófiai értelme :D

Tengereczki Pál · http://egyzene.blog.hu/ 2010.09.03. 10:14:47

hát igen, mindenkinek megvan a maga ganélabdája, amit görget maga előtt :)

gyurmapok 2010.09.04. 18:48:36

ez jutott eszembe erről a dalról: www.youtube.com/watch?v=-CPCs7vVz6s
amúgy nagyon jó írás, nem is tudtam ezekről - igaz nem is vagyok doors szakértő/fanatikus, de most majd végre tudok okoskodni az ilyen haverok előtt :D

Horst_Tappert 2010.09.06. 10:28:09

Érdekes, én sem sokat tudtam a Doors utóéletéről, pedig nálam az elsők közt szerepel a banda.. Pozitív az írás -szerintem is-, hogy a zenét, a zenekart mutattad be.

D-moll Hill · http://egyzene.blog.hu/ 2010.09.06. 11:35:54

Nagyon jó poszt, és szégyen szemre én sem tudtam szinte semmit a Doors utáni dolgokról, pedig igazán utána nézhettem volna... Morrison után azt hiszem Manzareket bírtam legjobban a bandából.

köszi!
süti beállítások módosítása